Ånglok 44 089 från det tyska statliga järnvägsbolaget (DRG).
? "Wagner" rökavvisare
? Löpplatta med kjol
? Första versionen med nittender 2'2' T 32
? Centrala drivaxlar med mindre hjulflänsar
? Fri sikt mellan panna och chassi
? Drar tunga godståg
? I digital drift med omkopplingsbar förarhytt och motorbelysning
Loken kunde dra tåg med en totallast på 1 200 ton och 600 ton på branta ramper. Ångloken, som är kända som "Jumbo" på grund av sin höga dragkraft, användes i stor utsträckning i Tyskland och många andra europeiska länder. De kunde nå en maxhastighet på 80 km/h framåt och 50 km/h bakåt. Från 1937 beställdes majoriteten av loken med svetsade tenders, men dessa ersattes omedelbart med äldre nitade tenders från expresslok
Specifikationer: |
Allmän information | Inredning | | Förarhytt | Koppling | | Nära kopplets rörelselänk mellan lok och tender | Koppling | | NEM-axel 355 med stängd kopplingsmekanism | Minsta radie | | En mm 192 | Antal axlar med dragdäck | | 2 | Antal drivande axlar | | 2 | Elektrisk | Invändig belysning | | Ja | Invändig belysning | | LED | Invändig belysning | | Digital omkopplingsbar |
| | Invändig belysning | | Belysning i förarhytten | Strålkastare | | Riktningsberoende dubbla strålkastare | Gränssnitt | | Elektriskt gränssnitt för dragfordon Next18 | Digital avkodare | | Nästa18 | Ljud | | Ja | LED-strålkastare | | Ja | Extra ljusfunktion | | Ja | Mätningar | Längd över buffert | | en mm 141 |
|