Elektriskt lok E 10 228 från Deutsche Bundesbahn.
? Version med hängränna, dubbla lampor och heltäckande stödräck
? I digital drift med växlande strålkastare/bakljus
togs loken av E 10-klass i trafik av Deutsche Bundesbahn 1956 för tunga express- och snabbtåg på huvudlinjer. Lokomotiven nådde en topphastighet på 150 km/h och hade en effekt på 3 260 kW. Under produktionen (med start från E 10 216) ersattes de stora enskilda lamporna med två mindre lampor (en som strålkastare och en som bakljus); denna version betecknades E 10.2 enligt serienumren.
| Specifikationer: |
| Allmänna data | | Koppling | | NEM-axel 355 med tätkopplingsmekanism | | Minsta radie | | 192 mm | | Antal drivaxlar | | 4 | | Traktionsdäck | | 2 | | Svänghjul | | Ja | | El | | Gränssnitt | | Elektrisk gränssnitt för dragenheter enligt NEM 651-standarder med inpluggad armatur |
| | | Huvudlampa | | 3 strålkastare, beroende på färdriktning/2 bakljus, beroende på färdriktning | | Digital dekoderare | | NEM 651 | | Ljud | | Ja | | LED-strålkastare | | Ja | | Ytterligare ljusfunktion | | Ja | | Mätningar | | Längd över buffert | | 104 mm |
|