Innan du öppnar huven, se till att det finns en fordon. Lyft långsamt huven och flytta den åt höger tills läderremmen är spänd. Ta nu plats enligt följande: Sväng upp sätet, vrid ratten något åt höger, sätt in höger fot Sitt i mitten av fordonet, sätt dig, sätt din vänstra fot i det, sätt båda fötterna framför. Nu bara med båda händerna på den sneda laterala Stöd ramens öron och låt sätet svänga framåt (källa: Bruksanvisning Messerschmitt). För rätt start ?ne Instruktionsbok, det skulle förmodligen vara otänkbart idag, även om om du tänker på det, att du i Amerika behöver instruktioner om hur man öppnar en champagneflaska...
Den tyske maskiningenjören och konstruktören Fritz Fend utvecklade först en skoter som hette Fend Flitzer och tillverkades i Rosenheim blev. Från 1953 och framåt, tillsammans med flygplanskonstruktören Willy Messerschmitt, serieproduktion, så att den vidareutvecklade Messerschmitt kabinskoter 175, eller förkortat KR 175, presenterades i mars 1953. Detta är helt och hållet nytt koncept väckte sensation i klassen för småbilar: Tre små Hjul, ett motorcykelstyre, två säten bakom varandra och en predikstol i plexiglas. Det finns ingen backväxel i början. Det dröjde till 1955 års ålder Efterföljaren KR 200 kan vändas om, för detta enkelt Motorns rotationsriktning omvänd.
Med en totalvikt på 210 kg och en motoreffekt på 10,2 hk uppnås en toppfart på 90 km/h. Med hjälp av modeller BMW Isetta och Goggomobil, Messerschmitt KR 200 är en av de Den mest framgångsrika mikrobilen på 50-talet. Under det bästa räkenskapsåret 1955 1 909 KR 200 tillverkades och såldes.