Till och med under den tyska ockupationen av Frankrike hade Ferdinand Picard och Edmond Serre från Renaults designkontor idéer om att utveckla en ny bil: ekonomisk, billig och med liten konsumtion, även om det var förbjudet att utveckla civila fordon under Vichyregeringen, som var lojal mot ockupationen. En första prototyp av den sena 4 CV, målad i ljusgrönt, byggdes redan 1942 under ockupationen. I november 1945 kom ytterligare en modell ut på marknaden. På begäran av Pierre Lefaucheux försågs detta lätta fordon med fyra dörrar, vars front kunde öppnas framåt. Pierre L., som var utbildad järnvägsingenjör, var en entusiastisk anhängare av 4 CV-projektet. Han dog den 11 februari 1955. Den nya bilen hade en revolutionerande bakmotor som liknade "KDF" (Volkswagen), som Edmond Serre hade sett redan på bilsalongen i Berlin 1939.
Efter kriget togs till och med professor Ferdinand Porsche ut ur sin husarrest som krigsfånge i Zell am See för en kort tid, och han genomförde några tester och provkörningar. Den 3 oktober 1946 presenterades den nya Renault 4 CV för allmänheten på Grand Palais i samband med den 33:e bilsalongen. Planen var att ta fram 170 000 modeller under fem år.
På den "minnesvärda tisdagen", den 12 augusti 1947, lämnade de första 4 CV:n produktionslinjerna på Ille Seguin i Billancourt. Den första i en serie på 300 stycken, målade sandgula med färger från det tidigare tyska Afrika Korps. På den tiden fanns det en bil per fem medborgare i Förenta staterna, en bil per 50 i England och en bil per 80 invånare i Frankrike.
Från Renaultfabrikerna i Billancourt skickades 1 000 000 CV till alla länder i världen. Totalt sex utländska monteringsfabriker monterade de mekaniska motorenheterna och karossdelarna själva, som anlände från Billancourt, och cirka 6 000 Renault-representanter runt om i världen säkerställde underhållet av 4 CV. Alla hade ett komplett lager av originalreservdelar från Renault.
Tekniska detaljer om bilen, kärleksfullt kallad "cream slice":-
5,7 liter bensin per 100 km
- Bakmotor, fyrtakts, 4 cylindrar, - Total slagvolym: 747 cc
-
26,4 hk
- 3-växlad växellåda Busch-modellen i skala 1:87 är modellerad på 1958 års version. Skillnaderna mellan 58- och 46-serien ligger i kylarens design. Kylaren i de första fordonen pryddes av sex förkromade dekorlister, som några år senare reducerades till bara tre trim. 1954 dök den första modellen upp med tre kylarlister och ett runt emblem, som ändrades tillbaka till den välbekanta diamantformade Renault-logotypen fyra år senare. Av Renault 4CV Décopotable (cabriolet sedan), som presenterades på bilsalongen i Paris från oktober 1949, hade 71 068 fordon tillverkats i slutet av produktionen 1957.
Modellen imponerar med den exakta kopian av formen, skarpa konturer och olika kromdelar. Den superfina, förkromade kylaren är särskilt anmärkningsvärd.